• Social commerce, czyli sprzedaż za pośrednictwem platform social media;
• Personalizacja reklam i ofert za pomocą sztucznej inteligencji AI;
• Obecność na najważniejszych platformach handlowych;
• Zapewnienie bezpieczeństwa konsumenta oraz jego danych.
Specjaliści przewidują także, że technologie związane z kryptowalutami, rzeczywistością wirtualną VR
oraz mobilnymi aplikacjami nieco stracą na znaczeniu, ponieważ ich wartość została w poprzednich
latach przeszacowana.
Nadchodzące zmiany prawne
Od 1 stycznia 2021 roku weszły w życie zmiany przepisów kodeksu cywilnego oraz ustawy o prawach
konsumenta – wedle których niektóre unormowania, mające na celu ochronę konsumentów,
znajdują zastosowanie także do części przedsiębiorców. Za takie uprzywilejowane firmy ustawa
uznaje osoby fizyczne, zawierające umowy bezpośrednio związane z ich działalnością gospodarczą,
gdy z treści tych umów wynika, że nie posiadają one dla nich charakteru zawodowego, wynikającego
w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej (wskazanej Centralnej
Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). W odniesieniu do ww. przedsiębiorców, zwanych
dalej „uprzywilejowanymi kontrahentami”:
• nie znajdują zastosowania niedozwolone postanowienia umowne (tzw. klauzule abuzywne) –
a więc postanowienia nieuzgodnione indywidualnie, które kształtują prawa i obowiązki
uprzywilejowanego kontrahenta w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco
naruszając jego interesy. W przypadku, gdy taka klauzula abuzywna zostanie zamieszczona w
zawartej umowie – jest dla uprzywilejowanego kontrahenta niewiążąca;
• przysługują rozszerzone uprawnienia, wynikające z przepisów o rękojmi za wady –
obejmujące w szczególności zasadę, że jeżeli wada zakupionego produktu ujawni się w ciągu
roku od dnia jego wydania, to uprzywilejowany kontrahent nie będzie musiał dowodzić, że
wada lub jej przyczyna istniały w chwili wydania rzeczy. Wystąpi w tym zakresie
domniemanie, które może zostać obalone dopiero przeciwnym dowodem przedsiębiorcy-
sprzedawcy. Nadto, począwszy od 1 stycznia 2021 roku uprzywilejowany kontrahent
zwolniony jest z obowiązku sprawdzenia towaru pod kątem istnienia ew. wad niezwłocznie
po jego doręczeniu. Brak takiego sprawdzenia nie będzie skutkował utratą uprawnień z
rękojmi;
• przysługuje też uprawnienie do odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza
lokalem przedsiębiorstwa w terminie 14 dni od otrzymania towaru lub zawarcia umowy.
Skutkiem takiego odstąpienia jest w szczególności to, że strony zobligowane są do dokonania
zwrotu tego, co nawzajem świadczyły. Tak więc: kupujący może oddać sprzedawcy nabyty
wcześniej towar i żądać zwrotu ceny (powiększonej o koszty pierwotnej wysyłki);
• przedsiębiorcy prowadzący działalność w branży e-commerce zobowiązani są do spełnienia
szeregu obowiązków informacyjnych, określonych zwłaszcza umową o prawach konsumenta
– pod rygorem powstania negatywnych skutków prawnych. Brak informacji może
powodować w szczególności wydłużenie możliwości odstąpienia od umowy przez
uprzywilejowanego kontrahenta o 12 miesięcy, powstanie fikcji braku zawarcia umowy (co
wiąże się z niemożliwością żądania zapłaty ceny) itd.
Z dniem 31 grudnia 2020 roku zakończył się okres przejściowy, w trakcie którego pomimo BREXIT-u –
Wielka Brytania była na potrzeby relacji z Unią Europejską traktowana tak, jakby w dalszym ciągu
pozostawała jednym z Państw Członkowskich. W to miejsce, począwszy od dnia 1 stycznia 2021 -
zaczęły obowiązywać zasady określone umową o handlu i współpracy UE – Wielka Brytania, której